Main Menu
Sub Menu תכנון תשתיות מים ביוב ותיעול
תכנון תשתיות מים ביוב ותיעול

BIM בתור כוח-על

 

מידול האינפורמציה של המבנה, או באנגלית: Building Information Modeling (BIM), היא שיטה טכנולוגית, בה ניתן להציג מבנים ותשתיות בצורה ויזואלית ביותר, באמצעות מידול בתלת- מימד. העתיד של עולם התכנון הוא שימוש ב- BIM במרחב העירוני- כאשר עם תכנון תשתיות רטובות ב- BIM ניתן לעבוד על כל תשתית בצורה יעילה, בניצול מופחת של משאבים, כמו גם להציג את מאפייני התשתית ותכונותיה על הצד הטוב ביותר.

כל ניהול התשתית גם חווה מהפכה טכנולוגית משמעותית, תכנון תשתיות רטובות ב- BIM מספק יעילות כה רבה, אותה בקלות ניתן לדמות לכוחות-על, לאורך כל שלבי ההקמה והתחזוקה של התשתית. בנוסף לזה, ניהול ותכנון ב- BIM מעצים את מנהלי התשתית: כידוע, ידע זה כוח, ו-BIM מנהל את המידע והנתונים בצורה הטובה ביותר, כך שמידע מקיף ומדויק מגיע אל מנהל התשתית במהירות גבוהה מתמיד- פעולה אשר בעבר דרשה צוות רב ושעות עבודה מרובות.

המידע והנתונים אותן תספק טכנולוגיית BIM למנהל התשתית, כוללים את כל הקשור בתחזוקה מונעת, התראות ייעודית על התקלות השונות, או אם מדובר במלאי או במשאבים מתכלים שיש לחדש. בעזרת תכנון תשתיות ב-BIM לא תתפספס אף פעולה אותה יש לבצע למטרות התחזוקה של התשתית.

 

BIM לתיאום דיגיטלי דינמי

כאשר BIM משולבת במערכות ניהול נכסים ותשתיות, אחד היתרונות הבולטים ביותר הוא תיאום דיגיטלי חכם ודינמי. פלטפורמות ממוחשבות לניהול תשתיות רטובות, בניית מערכות ניהול מתקדמות, ממשקי טלמטריה וממשקים שונים להערכת תפקוד הביצועים, הם רק חלק קטן ממה שיש לשימוש ב- BIM להציע.

בתיאום דיגיטלי דינמי, ניתן לראות נותנים כמותיים כמו עלויות, צריכת פחמן וכו', לצד נתונים איכותיים אשר בעזרתם- הליך קבלת ההחלטות התפעוליות מתייעל משמעותית. כמו כן, כשהמידע בכל הקשור לתשתיות הרטובות ותפקודן מקיף ואמין, כך שגם השירות אותו מסוגלת לספק החברה או הארגון האחראי להן- הוא השירות הטוב ביותר.

יתרון נוסף אך לא פחות חשוב, הוא האפשרות להציג את התשתית בצורה מדויקת ביותר, בתלת מימד, ללא בניית דגם פיזית- אלא הכל בעבודת מחשב. כך שבתכנון תשתיות רטובות ב- BIM, בין אם מדובר בתשתית אשר נמצאת במבנה או בין אם מדובר בתשתית עבור המרחב העירוני –את הכל ניתן להציג ללקוחות, או לגורמים השונים איתם עובדים, כבר מהשלבים הראשוניים ביותר.

Revit בתור כלי:

אז מה הם הכלים העומדים היום למתכנן התשתיות העירוניות? את Civil3D כולם מכירים ויודעים שזהו מוצר אוטוקאדי שמנסה לדמות את Revit במתחם העירוני. לצערי, מניסיוננו העשיר בתכנון תשתיות בסביבת הBIM הוא עוד לא שם, ולכן לאחר מאמצים לא מבוטלים הצלחנו לרתום את כוחו של הRevit גם לתשתיות עירוניות. היום רשות מקומית מקבלת מאיתנו ממש מודל של התשתית המתוכננת וכלל התשתיות הקיימות בקרקע. היתרון המדהים במודל הוא היכולת לבצע אנליזות בזמן אמת. בואו נדמיין יחד מהנדס תאגיד שבזמן הצגת התכנון מבקש ממתכנן התשתיות לדמות מצב שבוא לתאגיד יש כספים רק לחצי מהפרויקט. בגלל שכל המודל הוא פרמטרי, ניתן על המקום להראות למקבל ההחלטות כיצד אומדן תקציבי חלקי משפיע על הפרויקט ויחד אתו למצוא מודל אופטימלי שישרת אם את הצרכנים וגם את תקציב התאגיד. זאת רק דוגמא אחת וניתן לבדוק הרבה שינויים במודל פרמטרי, ממצבי חירום שונים למשתנים שקורים בשטח. מודל ניתן לעדכנו אוטומאטית לפי המצב האמיתי בשטח וכך באמת לקבל תכנון משפיע ולא תכנון מושפע.

 

 תכנון תשתיות רטובות בטכנולוגיית - BIM- הצצה אל העתיד

תכנון ושימוש במודל BIM הוא ממש פריצת דרך תלת מימדית. כשהלקוחות הפוטנציאליים רואים לנגד עיניהם את התשתית שעדיין לא נבנתה, בצורה מציאותית כל-כך, אין ספק שניתן לכבוש את ליבם. מלבד זאת, לא רק שעם BIM ניתן להראות את העיצוב והתוצאה הסופית, ניתן גם לבצע שינויים על פי חוות הדעת השונות של הלקוחות, המהנדסים, המעצבים ועוד.

ההצצה אל העתיד אינה נגמרת, ניהול ותכנון תשתיות רטובות ב- BIM מאפשר יעילות רבה, מניעת אי וודאות תפעולית ואף ניתן לחזות את מצב התשתית בצורה אמינה ביותר: תזמון תחזוקת התשתית והחלפה חלקיה השונים, הערכת הוצאות תפעול עתידיות, פיקוח על צריכת האנרגיה, פיקוח על תפקוד הבנייה, שימור רשומות ואיסוף נתונים- ועדכון המערכת באופן אוטומטי.

כמובן שיש עוד דרך ארוכה עד שכל גוף העובד בשיטת תכנון ב- BIM, כמו גם כל נכס או תשתית המנוהלים בשיטה זאת, יממשו את הפוטנציאל המקסימלי שלהם. BIM עדיין עושה צעדים ראשונים- הכוח שבשימוש בו הקיים כבר עכשיו, לצד היכולת המובהקת של השיטה להתקדם ולהתפתח, הם המחר של עולם התכנון. מי שבוחר להצטרף אל המהפכה הטכנולוגית- ועושה את המעבר לתכנון ב-BIM, בהחלט מבטיח לעצמו, לארגון בו עובד ולמשתמשי התשתית כאחד- את התשתיות המתקדמות ביותר והיעילות ביותר.

 

 

הדרך לשיפור תוצאות מתחילה אצלנו!

מעוניינים בפרטים נוספים?

 

הפעל נגישות

בניית אתרים