Main Menu

חוקי המשחק משתנים - ממשקים לצערכות GIS

 

 

העידן הטכנולוגי, מתאפיין בשימוש הולך וגובר בתשתית האינטרנטית, בשימוש יומיומי באפליקציות הממלאות (כמעט) את כל צרכינו, ובאינסוף פלטפורמות ייעודיות למיניהן, הגיע כמעט כבר לכל תחום אפשרי, וכך גם לתאגידי המים והביוב. מהנדסי מים וביוב נעזרים היום יותר ויותר במהלך עבודתם באפליקציות וממשקים למערכות מידע גיאוגרפיות (ממ"ג) או בשמם הלועזי Geographic Information Systems (GIS).


מערכות ממ"ג מרחיבות ומעמיקות את השירות המוצע בשוק כמו גם את איכותו ותפקודו היום-יומי. לדוגמא ניתן לנהל בעזרתם את כל מערכת הצנרת, המגופים והמונים, את כל ניהול הנכסים התת-קרקעיים, ביעילות גבוהה יותר בעזרת מערכת הממ"ג הייעודית אשר נבנתה במדויק לצרכי הלקוח. בנוסף, מערכות ההתראה מעולם לא היו פשוטות יותר, החל משליטה על הפעלה וסגירה של מגופים שולטים ועד למערכות חיוב וגבייה שונות כמו מדי מים. מערכות בתחום ה GIS מאפשרות בקרה אוטומטית, שליטה מדויקת ומתקדמת במערכות שעד היום נוהלו ידנית על גבי שרטוטים בלבד, ארכאיים לרוב ושלא היה ברור אם בכלל קיימות והיכן הן ממוקמות.

 

 

לעבודה יעילה יותר וחכמה יותר


בפני תאגידי המים והביוב, כמו גם מהנדסי המים והביוב, במשק הפרטי ו/או הציבורי ניצבת אפשרות מעשית והזדמנות גדולה לחסוך בהוצאות וזמן עבודה רב, וזאת באמצעות ניצול היצע מערכות הממ"ג הקיימות לרשותם, אשר רק הולך וגודל, ואפרט כמה דוגמאות לכך:
אם בעבר תאגידי מים וביוב גדולים החזיקו מפות רבות וספרי הדרכה בכמות שלא תבייש ספרייה קטנה, או שעל צוותי השטח, הכוללים מהנדסי מים וביוב, היה לסחוב עימם מדריכים עבי כרס ומפות רבות בכל פעם שהם יוצאים לשטח על מנת לאתר מגופים או מיקום תקלה מקומי, ובמקביל להבין האם יש תקלה מרכזית יותר ואיפה היא, ומה מצריך כדי לתקן אותה (איזה מגופים ואיזה קווים לסגור או לחילופין להשאיר פתוח), היום, זה בהחלט לא כך ! אייפד פשוט, אשר על גבו מותקנות תוכנות פשוטות לשימוש אך בהחלט מתקדמות, כמו לדוגמא ArcGIS או Citiworks, יעשה את העבודה מהר יותר ומדויק יותר (!).


הכל נעשה בלחיצה כפתור אחת, המציגה מפה בכל גודל, מידע נרחב הכולל מידות ברזים או מגופים, גישה לתוכניות המקוריות, אינפורמציה על לחצי הפעלה רצויים של המערכת לעומת הלחץ בפועל ועוד ועוד. גם סוג החומר ממנו בנויה התשתית והיסטוריית התיקונים שלה ניתן למצוא במערכות הממ"ג השונות. כשהמערכת אכן מעודכנת, היא תהפוך כל תיקון או עבודת תחזוקה ליעילה יותר ומדויקת יותר.

 


העתיד בממשקים


אז הצלחנו להקים מערכת GIS שמבוססת על מידע אמין ומפורט, למה אני צריך גם ממשקים? אז התשובה לכך נובעת דווקא מההתפתחות הטכנולוגית. כיום, כמות המערכות שמאחסנות את המידע שלנו היא רבה ומגוונת. יש לנו מידע על צרכנים ששמור באקסל אצל מחלקת צרכנות, יש לנו מידע פיננסי על הנכסים במערכת פריוריטי והרבה מהמידעים ההנדסיים שלנו עדיין נמצאים בקבצי אוטוקאד בפורמטים שונים. המטרה שלנו היא ליצור שפה משותפת בין המערכות הללו ושכל השליטה תוכל להתבצע דרך מערכת הGIS.

 


דוגמא לממשק – פיצוץ צינור.


נדמיין את מפעיל מערכת הממ"ג שלנו מקבל קריאה על פיצוץ צינור ברחוב שנקין, הוא יודע כי הוא צריך להפעיל את אפליקציית מגופים שולטים, להוציא מפה דיגיטאלית לצוותי האחזקה שתראה להם היכן עליהם לטפל בתקלה, לשלוח SMS לצרכנים שלא יהיה להם מים בשעות הקרובות, לבדוק כי אף אחד מהצרכנים הנ"ל אינו בסיכון ולנהל את האירוע בצורה היעילה והחסכונית ביותר. הקשיים? המידע על הצרכנים בכלל בקובץ אקסל במחלקת צרכנות, המידע על צוותי האחזקה שבכוננות בתוכנת התפעול וכל המידע על עלויות הצנרת והאביזרים במערכת פריוריטי. עכשיו אם היה לנו ממשק שיודע לקר בין המערכות השונות והמיידעים השונים, היה יכול מפעיל הGIS לבצע את עבודתו בצורה מהירה וללא טעויות קריטיות. כיצד היה נראה תאגיד המים בפני לקוחות שמקבלים מידע בזמן אמת על תקלה והיו יודעים כי הכל בטיפול. התאגיד דואג גם לספק מים לסבתא בתיה בחירום כי המערכת יודעת להגיד שהיא בסיכון ולא יכולה להישאר ללא מים.
אנחנו, בתור קהילת נותני השירות בתחום המערכות הרטובות, יכולים בקלות להבין את הערך המוסף.

 

 

חשיבות השירות ללקוח


אם כבר הזכרנו את הקהילה, כולם יסכימו פה אחד, ששירות לקוחות טוב הוא ה-מפתח להצלחה. ממשקי ממ"ג בהחלט הופכים את מתן השירות קל יותר, זמין יותר ואמין בהרבה יותר.
הרשומות העדכניות המאוחסנות על גבי המערכות מאפשרות ריכוז יעיל של כל פניות הלקוחות. כמו כן, כל נתוני החיוב, התעריפים, מגבלות השירות באזור, אשר ניתן להזין באופן אוטומטי למערכת, יאפשר התייחסות מהירה לכל פנייה. בנוסף, ניתוח תלונות הלקוחות ותוצאות בדיקות התברואה באזור, מאפשרות למערכת לבצע הערכה על איכות המים, בעיות או תקלות במערכת, כמו גם ממוצע צריכת המים באזור.

 

 

לסיכום


בעודי כותב לכם, אין לי ספק כי ברגעים אלה עולים לאוויר חידושים ופיתוחים נוספים בתחום ואנחנו חייבים להתעדכן בהם כל הזמן. איננו רחוקים מהיום בו פעולות אותן ביצעו בעבר מהנדסי מים וביוב בצורה ידנית, יהפכו לאוטומטיות, באמצעות ממשקים טכנולוגיים שונים. אך (!) בסופו של דבר, את המערכות מפתחים בני אדם, הם מופעלים על-ידי האדם, ואנחנו אלה שמשתמשים בהם, כך שהעבודה עצמה אולי תשתנה, אך אנחנו כאן כדי להישאר!
במאמר הבא ארחיב על תכנון תשתיות עירוניות בעולם ה - BIM.

 

 

הדרך לשיפור תוצאות מתחילה אצלנו!

מעוניינים בפרטים נוספים?

 

הפעל נגישות

בניית אתרים