Main Menu

העתיד בתלת מימד- תכנון תשתיות מים וביוב ב- BIM

 

ההנדסה האזרחית בתחום המים ותאגידי מים וביוב שונים כבר צופים את המהפכה- מהפכה טכנולוגית שתשפיע על ניהול, בניה, תחזוקה, תאום מערכות ותכנון תשתיות מים וביוב. שיטת הניהול החדשה ההולכת ומתפתחת אשר תאפשר זאת, נקראת BIM. האם שמעתם עליה?


היום, נדבר על מידול האינפורמציה של המבנה, או באנגלית: BIM) Building Information Modeling) , חשוב שתבינו, BIM היא שיטה ולא תוכנה או כלי טכנולוגי, בה ניתן להשתמש באופן חופשי.


בשיטת התכנון ב- BIM ניתן להציג כל מבנה או תשתית באמצעות מידול- בתלת מימד. תכנון באמצעות מערכות BIM הוא אמנם מאוד ויזואלי, אך לא רק התשתית, תכונותיה ומאפייניה ניתנים להצגה. בעבודה נכונה ניתן לתכנן ולהציג גם עלויות, לוחות זמנים ומידע חשוב נוסף. בעבודה על מודל BIM תמצאו את כל הצוות העובד על התשתית- מתכננים ומהנדסים כמובן, לצד מפקחי העבודה ומבצעים ואפילו היזמים.


שיטת הניהול והמודל התלת מימדי מאפשרים ללוות כל תשתית או פרויקט החל מהשלב הראשון- התכנון, עד לשלב האחרון- השלמת הפרויקט. אפילו לאחר מכן, עבור תחזוקת תשתית לדוגמא, ניתן לתחזק ולנהל תשתיות מים וביוב ב- BIM. כמו כן, מדובר בשיטה רחבה בה ניתן להשתמש בתחומים רבים, ניתן לראות שהיא אכן הופכת פופולארית- והיא השיטה הנפוצה ביותר לעבודה על עיר חכמה.

 


עיר חכמה- קרובה יותר ממה שחשבתם


תעשיית הקולנוע ועולם הפרסום גרמו לערים חכמות להיתפס כעתידניות מאוד או בדיונית, אך אם נסתכל לרגע על ההגדרה של עיר חכמה והכלים הטכנולוגיים הקיימים כיום, נגלה שאפילו במקום מגורנו והתשתיות בו, נעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ביותר.


עיר חכמה, מטרתה לשפר את איכות החיים של תושביה, באמצעות ניצול טכנולוגיה- המבוססת על תאום מערכות ואינטראקציה עם התושבים, כמו גם עם התשתיות השונות בהם הם משתמשים. נתונים ומידע נאספים בזמן אמת ומנוטרים באמצעות מערכת מתקדמת, שמיום ליום משתכללת לאוטומטית יותר, יעילה יותר ומאפשרת ניצול מופחת של משאבים.


תכנון ב- BIM עבור העיר החכמה, משלב מציאות מדומה וטכנולוגיה מתקדמת המוכרת לכולנו מעולם משחקי המחשב- אשר פיתוחו לא נח לרגע, במטרה ליצור את העיצוב המושלם. כשמדובר על תפעול ותחזוקת תשתיות מים וביוב ב- BIM, כמו גם תאום מערכות שונות במהלך העבודה- הליך ייעול העבודה נעשה בצורה ניכרת. כך שבבריטניה לדוגמא, ניתן לראות כבר היום, יעדים להפחתת העלויות של פרויקטים ממשלתיים בתשתיות המים השונות, אשר עלותם היא כ- 15% עד 20% פחות מבעבר.

 


אין גבול לאפשרויות


עם אפשרות להקרנת כל פרויקט כאילו הוא גמור ומוכן ברמה שאפשר כבר ממש ללכת בו, סריקות לייזר, אפשרויות מיפוי ויצירה מחדש של כל מבנה או תשתית, תכנון ב- BIM לא רק מצמצם את העבודה בשטח, אלא גם נותן הזדמנויות להצגת רעיונות חדשים. בנוסף לזה, הגישה של BIM היא סביבת מקור פתוחה- יש שיגדירו אותה כהדרך היחידה לאמת, מכיוון שכל הנתונים גלויים.


על פי הגישה, חשיבה ותכנון בתלת מימד פותחת למהנדסים דלתות רבות- הכל מבוסס על שיתופיות ותאום מערכות, כך שהמידע נגיש לכל העובדים על התשתית ואף מנוהל טוב יותר. המידע שנאסף במהלך התכנון ב- BIM, משמש בהמשך גם לשיפור התפעול, התחזוקה והתיקונים הנדרשים בתשתית.


היעילות התפעולית היא הערך החשוב הנוסף של תשתיות מים וביוב ב-BIM, מלבד הליך הבנייה כמובן. מיום ליום לומדים תאגידי המים כיצד לעבור לעולם הטכנולוגי והדיגיטלי, מתבצעת פחות עבודת שטח- כך שנחסכים לגמרי כל זמני ההגעה אליו. בנוסף לזה, השאיפה היא לחסוך כ-50% מזמן העבודה בפועל- בשטח בו נמצאת התשתית, כמו גם לקצר את הליך הבנייה המעשי של התשתית או דגמים עבורה.

 


מידול האינפורמציה של המבנה או התשתית- דוגמאות מהעולם


דוגמאות נוספות המגיעות מבריטניה, מדברות על הפחתה של עד 50% בצריכת הפחמן של התשתיות. ישנם גם פרויקטים גדולים, בהם 400 דגמים מכל שרשרת האספקה העובדת על התשתית- מתקנים במקביל בעיות עיצוביות ויוצרים ביחד לוח זמנים יעיל יותר לבנייה. כמו כן, הצליחו בבריטניה לקצר פרויקטים שהיו לוקחים שבועות- לעשרה ימים בלבד!


למידול האינפורמציה של המבנה או התשתית, פוטנציאל רב לעיר חכמה יותר! מלבד זאת, הזדמנות גדולה ניתנת לתעשיית המים ותאגידי המים השונים: ליצור תשתית חכמה יותר, עם תאום מערכות מתקדם, הכולל איסוף נתונים וייעול- בצורה הטובה ביותר. תכנון ב- BIM ועבודה על תשתיות מים וביוב בגישה זו, הם דבר גדול וחדשני שאין להתעלם ממנו.

 


השאלה הגדולה שנשאלת כמובן- האם ישראל מוכנה למהפכה?


על זה רק הזמן יכול לענות, לכן, נשאיר אתכם עם חומר למחשבה, עד לפעם הבאה...

 

 

הדרך לשיפור תוצאות מתחילה אצלנו!

מעוניינים בפרטים נוספים?

 

הפעל נגישות

בניית אתרים